Verslag van de algemene vergadering op vrijdag 31 maart 2017
Leden: Aanwezig? Functie / vertegenwoordiger
van
Joris Costermans nee
Klaas Decanniere ja secretaris
Françoise De Cupere nee bestuurslid
Petra Detienne ja
Armin Faems nee voorzitter ouderraad Ottenburg
Annelies Goovaerts ja Lid - contactpersoon
voetbalvereniging OHR
Guy Hofman ja
Joan Luca ja penningmeester
Magda Migneau nee GBS De Letterboom
Ellen Philips Ouderraad, plaatsvervanger
Luis Bouchery Chiro Ottenburg en Sint-
Agatha-Rode
Andrew Kirubi Chiro Ottenburg en Sint-
Agatha-Rode, plaatsvervanger
Eddy Ronsmans ja voorzitter
Raymond Ronsmans ja Landelijke Gilde Ottenburg
Kristel Steeno GBS De Letterboom
Daniel Van Daele nee
Tine Vandaele ja
Ilka Vandendriessche
Gerard Vanderveken ja
Christine Vankeirsbilck ja KVLV Ottenburg,
plaatsvervanger
Wouter Vanvinckenroye ja Sportvereniging Hupsala
Anneleen Van Pee
Leen Vanderlinden
Arvin Willemse ja lid
Gemeente:
Danny Vangoidtsenhoven ja Burgemeester
Nicole Van Weddingen ja Schepen van milieu,
gezondheid, land- en bosbouw,
begraafplaatsen en toerisme
Kandidaat-lid:
Frederik Francois ja
1
1. Plannen Leuvense baan
De burgemeester legt de plannen uit rond de Leuvense baan tussen St. Agatha Rode
(Zesdagmaalstraat) en Ottenburg – de focus ligt op Ottenburg, maar een consequente
weginrichting vanaf de kern van Rode tot Wavre schept duidelijkheid voor de bestuurder.
De plannen werden uitgewerkt door de verkeersdeskundige van onze politiezone op basis van
plaatsbezoeken. Doel van het project is het verhogen van de verkeersveiligheid door het
verlagen van de snelheid. Tegelijk moet doorstroming gegarandeerd worden zodat er minder
frustratie en agressie onstaan bij bestuurders. Uiteraard wordt ook rekening gehouden met een
beperkt budget – aanleg of heraanleg van weg en/of fiets- en voetpaden zit er niet in.
De baan tussen St.Agatha Rode en Ottenburg is een weg type II, wordt te druk bereden (tot
790 voertuigen per uur) en loopt door de dorpskernen van Rode en Ottenburg. De weg is nu
een voorrangsweg en een mengeling van zone 30, zonde 50 en zone 70.
Voorrangsweg en zone 30 is en moeilijke combinatie – er zijn onvoldoende prikkels om 30 km/u
vol te houden.
Het plan draait dan ook om prikkels: zorg ervoor dat bestuurders er niet naast kunnen kijken
dat ze dorpskernen inrijden. Dit wordt “poort-effect” genoemd.
Volgende maatregelen zullen systematisch worden toegepast:
Generiek:
– de Leuvense baan minder monotoon maken: aanbrengen van belijning, uittekenen van
bushaltes, uittekenen van parkeerplaatsen.
– zorg door slimme belijning voor een slankmakend effect: als de baan smaller lijkt gaan
bestuurders vertragen
– wegversmallingen: opnieuw de weg smaller maken – de breedte van de rijweg wordt beperkt
tot 5,20 meter: Twee auto’s of een auto en een bus kunnen vlot kruisen, 2 bussen of
vrachtwagens niet.
Fietspaden:
– begin- en eind van een fietspad: duidelijk aanduiden met wegmarkeringen en paaltjes
– stoepranden afvlakken zodat fietsers gemakkelijk op en van het fietspad geraken
– vanuit de zijstraten wordt het fietspad duidelijk aangegeven.
Eerste poort-effect: binnen rijden van het dorp
– aan begin en einde van een kern: 50 km/u als wegmarkering aanbrengen (bovenop
verkeersborden)
– maak het poort-effect consistent. Versmalling, verkeersbord, wegmarkering moeten allemaal
op dezelfde plaats komen
Tweede poort-effect: binnen rijden zone 30 (centrum)
– opnieuw versmallen tot 5,20 meter
– regelmatig flitsen
– zijstraten voorrang geven: Florivalstraat – Terlanenstraat – Kerkstraat – Pompstraat –
Tommestraat
Moeilijke punten:
– binnenrijden Ottenburg vanuit Wavre:
combinatie van bocht, paaltjes, inrit en fiets-oversteekplaats: optimale oplossing nog niet
duidelijk
– Florivalstraat: vast bord zone 30 en dynamisch bord zone 30 moeten dezelfde zone dekken
– rond het standbeeld van Splingaerd: als je de zijweg neemt kom je niet langs het zone-30
bord
– parkeren aan de slagerij: zorgt zeker tijdens de spits voor moeilijke doorstroming
– de verkeersmetingen werden uitgevoerd tijdens de werken aan de Neerpoortenstraat. Het
effect daarvan is niet duidelijk.
Specifiek voor Boesberg: verhoogd wegdek is zone 30 – deze is slecht aangeduid en zit
bovendien tussen 2 zone 70-stukken. Om de veiligheid te verbeteren wordt enerzijds de zone
2
50 uitgebreid vanaf de Zesdagmaalstraat tot Boesberg, en anderzijds wordt het stuk tussen
Boesberg en het voetbalveld van Rode ook zone 50.
Verandering van de voorrang zal wennen zijn → dit plan uitvoeren vergt stevige communicatie.
Poging tot samen vatten van de discussie:
– parkeren aan de slagerij: kan een parkeerverbod tijdens de spits (zeker ochtendspits,
eventueel ook avondspits)?
– begin zone 30 in de Terlanenstraat: positie van het verkeersbord (en dus begin zone 30)
graag her-evalueren
– is er overleg gepland hierover met GSK? Is dat iets wat de Dorpsraad zelf kan doen?
– effect van werken Neerpoorten op verkeersstromen?
- effect van N25 ?
– er is een flinke discussie over het verschuiven van voorrang naar de zijstraten.
Zijn er, zeker met deze drie zaken samen, mogelijkheden om simulaties te laten uitrekenen?
– de resterende kassei-stroken in het stuk Apotheek – Wavre zorgt nu voor problemen met
fietsers: die wijken plots uit voor die kasseinen. Misschien is het een idee om een “glad” paadje
door de kasseien te trekken voor de fietsers, terwijl auto’s wel kasseinen voelen en dus
vertragen?
– graag rekenig houden met melk-ophalingen en landbouwmachines.
Vragen aan/feedback naar de deskundige:
Uiteindelijk groeit er consensus rond vier vragen naar de deskundige/bevoegde werkgroep:
– het stuk tussen apotheek en Wavre werkt nu vrij goed – kan dit zo blijven?
– wel graag overwegen om de kassei-stukjes fiets-vriendelijker te maken door een “glad”
paadje te voorzien
– waar 70 km/u kan graag ook 70 km/u toelaten.
– een permanente, uitgebreide zone-30 genereert vrij veel weerstand, zowel naar draagvlak
toe als naar geschatte effecten op doorstroming – wat is hier mogelijk?
2. Hoe verder met de Dorpsraad?
De meerderheid is voorstander van zeker 3 vergaderingen per jaar die lang op voorhand vast
liggen – er valt altijd wel iets te bespreken. Extra vergaderingen om dringende reden kunnen
bijkomend georganiseerd worden.
Een mogelijke piste is werken met debat-thema’s en/of uitnodigen van gasten.
Voorstellen zijn o.a. discussie over ruimtelijke ordening op lange termijn, discussie over
financien van de gemeente.
En de pastorijtuin blijft ook een project om mee verder te gaan.
Er zou ook met jaarthema’s kunnen worden gewerkt.
Er zijn bij de huidige leden geen kandidaten om de vacante plaatsen in het dagelijks bestuur in
te vullen.
Er is in ieder geval plaats voor nieuwe leden – er zal een wervingscampagne worden opgezet.
Er wordt beslist om een volgende algemene vergadering op 28 april 2017 te laten doorgaan.
Een volgende mogelijke vergader-datum zou 22 september kunnen zijn.
3. Varia
Overlap van activiteiten binnen de gemeente.
Burgemeester suggereert met aandrang dat vereningingen dit zelf oplossen, eventueel via de
Kultuurraad.
Klaas Decanniere,
secretaris
3