Verslag van de extra algemene vergadering op woensdag 8 april 2015
Leden: Aanwezig? Functie /
vertegenwoordiger van
Eliane Belgrado ja
Joris Costermans ja
Klaas Decanniere ja secretaris
Françoise De Cupere ja bestuurslid
Petra Detienne verontschuldigd
Armin Faems verontschuldigd voorzitter ouderraad Ottenburg
Annelies Goovaerts ja Lid - contactpersoon
voetbalvereniging OHR
Guy Hofman ja
Joan Luca ja penningmeester
Magda Migneau GBS De Letterboom
Ellen Philips Ouderraad, plaatsvervanger
Klara Roelants Chiro Ottenburg en Sint-
Agatha-Rode
Silke Roelants Chiro Ottenburg en Sint-
Agatha-Rode, plaatsvervanger
Eddy Ronsmans ja voorzitter
Raymond Ronsmans ja Landelijke Gilde Ottenburg
Kristel Steeno GBS De Letterboom
Daniel Van Daele verontschuldigd
Tine Vandaele
Ilka Vandendriessche
Gerard Vanderveken verontschuldigd
Christine Vankeirsbilck ja KVLV Ottenburg,
plaatsvervanger
Wouter Vanvinckenroye verontschuldigd Sportvereniging Hupsala
Anneleen Van Pee
Michael Verhaeghe
Leen Vanderlinden
Arvin Willemse ja lid
Gemeente:
Walter Craps verontschuldigd Schepen van Openbare
werken, Mobiliteit en
Monumentenzorg
Danny Vangoidtsenhoven ja Burgemeester
Nicole Van Weddingen ja Schepen van milieu,
gezondheid, land- en bosbouw,
begraafplaatsen en toerisme
Gasten:
Christel Verheyden verontschuldigd
Christian Elen ja
Patrick Spreutels ja
1. Goedkeuring van het verslag van de AV van 30 januari 2015
1
Geen opmerkingen. Het verslag wordt goedgekeurd.
2. Heraanleg Kerkhof
Het agendapunt “kerkhof” begint met een rondleiding ter plaatse voor wie wil.
(noot secretaris: voor meer informatie over locatie, de reden van heraanleg en het plan: zie
verslag van vorige keer).
Uitleg van de burgemeester over de zone die her-aangelegd wordt:
Er zijn 2 verschillende methoden die worden toegepast.
Een eerste gebied heeft nu graven en zal in de toekomst ook voor nieuwe graven gebruikt
worden (1,8 meter diep). Bestaande graven in dit stuk (zullen) worden geruimd: de zerk wordt
verwijderd en de stoffelijke resten worden overgebracht naar een knekelgraf. Daarna wordt het
stuk grond weer beschikbaar voor een nieuwe begrafenis.
Een tweede gebied zal niet meer worden gebruikt voor diepe graven – de grond wordt gebruikt
als strooiweide of om urnen the begraven onder een deksteen (niet zo diep).
In dit stuk worden de bestaande graven niet geruimd – alleen de zerken worden verwijderd, en
alleen het oppervlak wordt heraangelegd.
Het is vooral over dit laatste procédé dat er discussie ontstaat.
De stoffelijke resten die horen bij zerken die verwijderd worden blijven liggen (op 1,8 meter
diep), maar aan het oppervlak zie je geen aanduiding meer van waar de graven geweest zijn.
Je staat en loopt letterlijk bovenop het graf van iemand.
Dit gegeven is onaanvaardbaar voor sommige leden. Anderen vinden dit niet problematisch.
Een tegen-argument is dat dit kerkhof al lang in gebruik is. Dus zelfs als je de (heden) gekende
graven ruimt is de kans zeer groot dat je alsnog bovenop een graf staat uit een vorig tijdperk.
Zekerheid dat alles geruimd werd krijg je alleen als je heel de zone diep afgraaft, wat
onbegonnen werk is.
De oorlogsgraven en het deelproject hierrond worden ook nog even toegelicht.
Na de rondleiding gaat de vergadering verder in De Linde, de burgemeester blijft niet voor de
verdere discussie.
Raymond geeft overzicht van de bezwaren van de Landelijke Gilde, waarvan hij voorzitter is en
en vertegenwoordiger in de Dorpsraad.
Samenvatting van de kritiek:
Voor een groot stuk van de heraanleg-zone werden de graven niet geruimd (zie
hierboven), zodat je over graven loopt.
Er is veel te weinig informatie en overleg geweest met nabestaanden en inwoners, de
informatie kwam te laat, en het heeft flink wat moeite gekost om alle informatie bij
mekaar te krijgen.
De aanpak van het project is niet efficient
Desondanks is er een pluim voor de gemeente-diensten: het kerhof was, ondanks de werken,
proper voor Allerheiligen.
Samenvatting van de discussie:
De centrale vraag is: hoe wordt omgegaan met de waardigheid van de overledenen.
Specifieker: een aantal leden van de Dorpsraad vindt het onaanvaardbaar dat je bovenop het
graf van iemand staat, en gezien de grafstenen verwijderd werden kan je onmogelijk weten
waar je “veilig” kan stappen en waar niet.
2
Andere leden hebben hier geen probleem mee, en vinden die praktijk wel aanvaardbaar.
Gezien hier geen consensus kan worden gevonden wordt besloten om de andere punten verder
te bekijken.
Vragen die aan bod komen tijdens de discussie:
Zijn de normale procedures gevolgd?
Had de planning van de werken beter gekund?
Is het een goed ontwerp?
Is het plan (concept + tekening + uitleg) voldoende uitgewerkt?
Werd het plan voldoende verspreid vóór aanvang van de werken?
Was er voldoende communicatie vóór de werken begonnen? Met alle belanghebbenden?
Schepen Nicole Van Weddingen erkent dat de communicatie beter had gekund en benadrukt
dat de sanering wel degelijk nodig is, zelfs al zijn er in Ottenburg nog vrije plaatsen (de situatie
in andere deelgemeenten is nijpender).
Verdere bedenkingen die aan bod komen:
Er is wel degelijk ruimte voor verfraaiing van het kerkhof – ook de Landelijke Gilde is het
daarmee eens.
Joris stelt dat de voorzieningen voor urnes in ieder geval beter zijn dan de “konijnenkoten” van
vroeger. Hij uit twijfels rond de geschiktheid van de nieuwe banken voor ouderen. Normale
banken met leuningen zouden wat hem betreft beter zijn.
Vragen aan de gemeente
De hele discussie werd uiteindelijk samen gevat in een aantal concrete vragen aan de
gemeente:
Hoeveel plaatsen zijn nog vrij op het kerkhof in Ottenburg, nu (april 2015) en/of na de
sanering? En voor hoelang is dat voldoende?
Wat als het kerkhof helemaal vol is?
Zijn er op dit moment verdere saneringen gepland voor het kerkhof in Ottenburg?
Wat zijn de plannen rond (“normaal”) onderhoud van kerkhof en graven? De tradities hierrond
(familie) komen meer en meer in het gedrang zodat een actiever beleid van de gemeente
misschien wel nodig is.
Voor een volgende sanerings-ronde: graag ruim op tijd communiceren via alle beschikbare
kanalen: info-vergaderingen, aanplakbiljetten, gemeentelijk infoblad, dorpsraden. Met plan en
uitleg en rationale en timing en de procedures die zullen worden gevolgd.
3. Varia
De geplande vergadering van de dorpsraad op 24 april 2015 gaat niet door.
De eerstvolgende algemene vergadering is gepland op 19 juni. Bij dringende thema's kan
uiteraard steeds een extra vergadering worden belegd.
Leuvense baan
Arwin en Klaas hebben het plan rond de verkeersremmers op de Leuvense baan (stuk naar
Wavre) geëvalueerd. Arwin ging praten met de bewoners, verwerkte alle informatie in een plan,
en dat plan werd als advies doorgestuurd naar de gemeente. Het dossier zou nu bij de
verkeersraad liggen. Guy en Raymond volgen het dossier daar op.
3
Ottenburg Kermis:
De 500 euro die we voorzien hadden voor ritjes op de kermis zal zeer waarschijnlijk niet worden
uitgegeven, bij gebrek aan kermiskramen.
Bij één van de volgende vergaderingen wordt een nieuwe bestemming gezocht.
Klaas Decanniere,
secretaris
4