Verslag van de algemene vergadering op vrijdag 25 september 2015
Leden: Aanwezig? Functie /
vertegenwoordiger van
Eliane Belgrado ja
Joris Costermans verontschuldigd
Klaas Decanniere ja secretaris
Françoise De Cupere verontschuldigd bestuurslid
Petra Detienne ja
Armin Faems nee voorzitter ouderraad
Ottenburg
Annelies Goovaerts verontschuldigd Lid - contactpersoon
voetbalvereniging OHR
Guy Hofman ja
Joan Luca verontschuldigd penningmeester
Magda Migneau nee GBS De Letterboom
Ellen Philips nee Ouderraad, plaatsvervanger
Klara Roelants nee Chiro Ottenburg en Sint-
Agatha-Rode
Silke Roelants nee Chiro Ottenburg en Sint-
Agatha-Rode,
plaatsvervanger
Eddy Ronsmans ja voorzitter
Raymond Ronsmans ja Landelijke Gilde Ottenburg
Kristel Steeno nee GBS De Letterboom
Daniel Van Daele nee
Tine Vandaele verontschuldigd
Ilka Vandendriessche nee
Gerard Vanderveken ja
Christine Vankeirsbilck ja KVLV Ottenburg,
plaatsvervanger
Wouter Vanvinckenroye verontschuldigd Sportvereniging Hupsala
Anneleen Van Pee
Michael Verhaeghe
Leen Vanderlinden
Arvin Willemse verontschuldigd lid
Gemeente:
Walter Craps verontschuldigd Schepen van Openbare
werken, Mobiliteit en
Monumentenzorg
Danny Vangoidtsenhoven ja Burgemeester
Nicole Van Weddingen ja Schepen van milieu,
gezondheid, land- en
bosbouw, begraafplaatsen
en toerisme
1
1. Goedkeuring van het verslag van de AV van 19 juni 2015
Het verslag wordt goedgekeurd.
2. Project-oproep CERA: “Geef je buurt een Groene Beurt”
Klaas geeft een korte inleiding over de CERA-oproep: als we een project verzinnen en
indienen dat groen is, duurzaam, sociaal, de buurt samen brengt en goed bevonden
wordt door de jury kunnen we € 1250 krijgen om het project uit te voeren. (Zie ook
https://www.cera.be/nl/Aandelen/EmissieE-aandelen/Buurt-actie).
Petra verwijst naar de speelplaats van de school. Het project daar werd welliswaar niet
weerhouden door de jury, maar dankzij een flinke dosis enthousiasme werd er toch
vanalles gerealiseerd met een beperkt budget.
Het dagelijks bestuur stelt voor om een projectvoorstel in te dienen, en om het project
te ondersteunen door ook een flink stuk van onze € 500 gemeente-subsidie eraan te
spenderen.
Er is consensus om energie te steken in de opmaak van een voorstel, met indiening
voor de 2e cyclus van het Groene Beurt-project. Uiterste datum voor indiening is 29
november (zie wedstrijdreglement).
Een eerste reeks voorstellen vermeld in de agenda wordt te licht gevonden. Zo
moeten tenten worden gedroogd en opgeslagen.
We besluiten om te werken rond De Linde en de pastorij-tuin. Dit heeft uiteraard als
implicatie dat we toestemming nodig hebben van de Gemeentelijke overheid en dat
we rekening moeten houden met huurders van de zaal.
Het voorstel om een publieke pizza-oven te bouwen kan op enthousiasme rekenen.
Kernwoorden waaruit het idee geboren wordt zijn eet, zit, speel, gezin, buurt, hoek,
gezellig.Toch beslissen we om een algemene oproep de publiceren in het gemeentelijk
infoblad en via onze website (en meteen ook hier) om zowel (meer en betere) ideeën
als vrijwilligers te verzamelen.
Klaas zal een stukje schrijven (en tijdig naar Karlien doorsturen).
Voorstellen (rond pizza-ovens of helemaal iets anders) graag vóór 1 november
insturen, per e-mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.), via onze website of per snail-mail naar
Tommestraat 27.
3. Trage wegen
De dorpsraad organiseert op 18 november 2015 een wandeling naar aanleiding van
het Trage Wegen Weekend (zie ook www.tragewegen.be).
Gerard heeft een wandeling in mekaar gestoken van ongeveer 7 kilometer met mooie
landschappen en uitleg bij ons erfgoed. Gerard zelf kan er die dag niet bij zijn - we
zoeken nog naar een gids.
Afspraak om 14 uur op de parking van De Kastanje (voetbalveld). Deelname is gratis.
18 november is niet meer zo heel ver. Klaas zorgt voor aankondigingen via onze
website, de Trage Wegen website en Uit Huldenberg. En uiteraard ook via dit verslag.
Flyers en/of affiche voor in de winkels zijn ook nuttig. Wie maakt die?
2
De burgemeester maakt van de gelegenheid gebruik om in te gaan op de trage wegen
zelf. De gemeente zal elk jaar 7 trage wegen renoveren en zoekt in eerste plaats naar
goede verbindingspaden die veilig zijn voor voetganger en fietser. Gerard geeft een
eerste lijst mee goed voor een paar jaar renovatie.
4. Varia
Uit de verkeersraad (Guy):
• De politie zal in de nabije toekomst sterk inzetten op controle van snelheid en
het aanpakken van alcohol in het verkeer.
• De werken in de Neerpoortenstraat beginnen dit jaar nog. In het begin zal de
weg nog open zijn. Daarna wordt de verkeerssituatie moeilijk. Voor voetgangers
en fietsers wordt een omleiding via de Oliestraat bekeken.
• De werken in de Tommestraat zijn van half 2016 tot eind 2017. Maatregelen
rond verkeer voor deze werken worden later bekeken.
Vragen aan de gemeente:
• graag een fietsenrek aan zaal De Linde
• graag extra kinderstoelen voor zaal De Linde (nu zijn er 3, en dat is niet
genoeg)
• poortje schoolstraat: graag een poortje met kinderslot (mechanisme om het
poortje open te doen op 1,6 meter hoogte) zodat kleine kinderen niet kunnen
ontsnappen langs die kant.
• Extra vergader-ruimte: Chiro, muziekschool, harmonie kunnen weer even verder
in de oude school. Er is echter nog bijkomende nood, ook omdat kleinere
vergaderingen zoals de Dorpsraad of andere bestuursvergaderingen de grote
zaal vaak blokkeren.
• Rodebos: de toegangen-met-parking van het bos verdienen een wegwijzer,
zowel beneden als boven
Coördinatie van en samen werken rond feesten en feestcomitees in Ottenburg.
• Kan dit beter? En is nu een goed ogenblik om er werk van te maken? Kan de
Dorpsraad hier een centrale rol in spelen?
• Dit onderwerp kwam eerder aan bod, zonder succes.
• Er is niet meteen veel animo om het onderwerp vanavond te bespreken.
• (noot van de secretaris: misschien toch iets mee doen? )
Volgende vergadering: 27 november 2015.
Klaas Decanniere,
secretaris Dorpsraad Ottenburg
3